"ANGKARA DEDAH, ANGKARA TERJAH ... BILA SEMUA BUAT TAK KISAH !!. CAKNA DEMI RAKYAT"

Majlis Perbandaran Kuantan Di Gesa Turun Padang Pantau Premis Warga Asing Di Jalan Bukit Ubi


Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) digesa pantau dan bertindak segera termasuk menarik balik lesen perniagaan mana-mana pemilik warga tempatan yang dipercayai menyewakan premis mereka kepada warga asing di bandar ini. 

Kini operasi perniagaan warga asing dikatakan tumbuh bagaikan cendawan di bandar Kuantan. Antara lokasi yang dikenalpasti ialah sekitar Jalan Bukit Ubi dan Jalan Pasar. 

Malah lebih mengejutkan katanya ada warga asing yang sanggup membayar dua tiga kali ganda sewaan semata-mata untuk menjalankan operasi mereka.

Dapat dilihat dengan jelas dari jalan utama, beberapa buah restoran, kedai runcit, kedai telefon yang dimiliki oleh warga asing di bandar ini. Mungkin bagi mengaburi mata pihak berkuasa tempatan (PBT) mereka menunjukkan lesen perniagaan pemilik asal yang digunakan. 

Mereka juga mendakwa mereka hanyalah pekerja. Walhal pemilik asal hanya goyang kaki kaut untung lumayan atas sewaan sahaja.

Saya hairan kenapa MPK seolah-olah menutup mata melihat senario ini.

PBT seolah-olah tiada kuasa untuk menghalang. Sedangkan mereka boleh melihat dengan jelas apa yang berlaku. Apalah wajar dibiarkan Kuantan kini berubah menjadi Selayang ?? yang dipenuhi dengan warga asing hingga menakutkan orang tempatan.

Saya berasa sedih dengan apa yang berlaku, katanya warga tempatan jika mahu berniaga bukan main ketat peraturan yang telah dtetapkan. 

Jika berniaga macam-macam hal dikenakan kepada peniaga tempatan, anihnya warga asing seolah-olah segalanya dipermudahkan. Perseolannya mereka ini berniaga atas tiket apa? Mereka pelancong atau bekerja? Apakah mereka dibolehkan menjalankan perniagaan sedangkan mereka seatutnya bekerja dalam bidang pembinaan, perladangan dan sebagainya. 

Bagaimana mereka boleh dibenarkan berniaga di negara ini tanpa ada sebarang sekatan dan tindakan. Jika ada pun, sekejap saja tutup kemudian beroperasi semula.

Sesuai dengan bulan Ramadan Al-Mubarak ini beliau merayu kepada Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) agar menjalankan tanggungjawab dengan amanah untuk membenteras warga asing yang menyewa premis untuk menjalanan perniagaan di bandar ini.

Kami juga akan turun padang tidak lama lagi untuk membantu MPK mengenalpasti premis yang berkenaan. Kita akan buat siaran Live FB agar semua ini tidak jatuh fitnah dan memudahkan pihak terbabit mengambil tindakan. Kerjasama akan diberikan sehingga ke tahap kami akan temubual peniaga-peniaga terbabit dan dapatkan maklumat lanjut bagaimana mereka boleh berniaga sewenangnya tanpa ada tindakan daripada pihak berkuasa.

Kuantan kini menuju ke arah bandaraya, apakah kita mahu lihat situasi seperti ini disajikan kepada generasi akan datang. Akhirnya warga asing menjadi "tuan" di bumi tercinta ini. 

MOHD SHUKRI B MOHD
RAMLI @ JAMALUDDIN

Penyelaras NGO
Angkatan Pembela Rakyat
( A N G K A R A )