"ANGKARA DEDAH, ANGKARA TERJAH ... BILA SEMUA BUAT TAK KISAH !!. CAKNA DEMI RAKYAT"

NGO Angkatan Pembela Rakyat Setuju, Adnan Kekal Sebagai MB !


Angkatan Pembela Rakyat (Angkara) dengan ini menyatakan sokongan agar Menteri Besar Pahang, Dato' Sri DiRaja Adnan Yaakob dikekalkan sebagai Menteri Besar Pahang.

Ini berikutan kami melihat kepada senario politik negeri Pahang yang berlaku sekarang maka saya lebih bersetuju agar Adnan dikekalkan sebagai MB, sekurang-kurangnya menjelang Pilihanraya Umum Ke-14 nanti.

Petang tadi, kesemua ADUN Barisan Nasional Pahang telah menyatakan sokongan mereka supaya Menteri Besar Pahang itu dikekalkan. "Solidariti ADUN BN Pahang kepada DSDR Menteri Besar Pahang" telah menghantar memorandum kepada Adnan selepas itu.



Sebelum ini terdengar ura-ura Adnan akan ditukarkan sebelum PRU-14. Malah, ada "khabar angin" mengatakan satu majlis perlantikan MB baru telah diadakan di Kuala Lumpur baru-baru namun ia gagal kerana tidak mendapat perkenan pihak tertentu.

Adnan dan barisan exconya ketika itu sedang berada dalam satu majlis di luar negara. Adnan juga sebelum ini menyatakan kesediaan beliau untuk  mengudur diri dan tidak lagi bertanding pada pilihanraya umum akan datang. 

Saya merasakan adalah lebih elok Adnan di kekalkan kerana khidmat beliau masih diperlukan oleh rakyat Pahang. Walau pun Adnan dikatakan tidak berpotensi untuk memastikan kemenangan besar BN pada PRU-14 nanti, namun menukarkan beliau dengan pemimpin lain pasti akan lebih merumitkan UMNO BN sebenarnya.

Saya mengenali keperibadian Adnan sejak dari beliau menjadi exco di zaman Tun Khalil Yaakob sebagai MB Pahang lagi. Walau pun saya tidak berpeluang bersama beliau dalam perjuangan politik namun saya tetap hormatinya sebagai kawan. Dia tidak menyimpan dendam kesumat seperti orang lain. 

Dia mudah memaafkan musuh politiknya dan senantiasa bersikap terbuka menerima kritikan... Malah saya sendiri sudah banyak mengkritik pentadbiran Adnan sejak awal-awal dia menjadi MB dulu.

Adnan bukanlah seperti yang disangka, diluar memang dia nampak garang tapi dalam hati ada taman... bagi mereka yang rapat dengan beliau pasti lebih tahu mengenainya. Saya tidak nampak pemimpin lain dalam UMNO BN Pahang yang boleh menggantikan beliau buat masa ini.

Menggantikan Adnan bermakna membina jerangkap samar untuk BN pada PRU akan datang.. maka lebih baik mengekalkan beliau.

Sementara itu, Shukri turut menegaskan pasti ramai akan berkata pembangkang ada calun untuk mengantikan Adnan jika mereka berjaya menang di Pahang kali ini. Namun baginya dalam keadaan parti pembangkang yang berpecah-pecah sekarang, mereka tidak mungkin boleh menjadi sebuah kerajaan yang baik sebenarnya.

PAS dengan PKR dan DAP sudah berpecah-pecah, ditambah lagi dengan kehadiran Amanah dan Bersatu. Saya tidak nampak negeri Pahang akan tumbang jika PAS dan Pakatan Harapan tidak membentuk satu kumpulan pada PRU-14 nanti. 

Jika berlaku pertembungan tiga penjuru, pasti BN akan menyapu bersih kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN), malahan juga kerusi parlimen di negeri ini.. Maka, langkah terbaik kekalkan Adnan jika tidak mahu UMNO BN itu sendiri berpecah.

Harus diingat, dalam negara kita ada pemimpin kerajaan yang lebih lama berkuasa mentadbir negara dan negeri sebelum ini seperti Tun Mahathir selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri Malaysia dan Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud dekat 30 tahun memerintah Sarawak.

Maka jika dihitung bermula 25 Mei 1999, Adnan baru 17 tahun menjadi Menteri Besar Pahang.. Ramai lagi pemimpin UMNO yang lebih berumur masih berkhidmat kepada rakyat sekarang ini.

Saya juga sedar kenyataan panasnya ini akan dipandang serong oleh semua pihak. Namun, sebagai NGO bebas yang pro-rakyat beliau punyai hak untuk berkata demikian. 

Sebagai NGO saya lebih suka mempunyai hubungan rapat dengan pentadbiran kerajaan negeri agar memudahkan banyak isu rakyat dapat diselesaikan tanpa ada karenah birokrasi. 

Tambahan pula Adnan mempunyai hubungan yang cukup erat dengan istana Pahang sebenarnya. Namun semuanya terletak ditangan Perdana Menteri untuk menentukan kedudukan politik Adnan selepas ini.

MOHD SHUKRI B MOHD
RAMLI @ JAMALUDDIN

Penyelaras NGO
Angkatan Pembela Rakyat
[    A   N   G   K   A   R   A    ]
www.angkaraterjah.blogspot.my

*** Ada Isu Rakyat? Laporkan Kepada Skuad Terjah., Sila LIKE Pages Terjah https://www.facebook.com/angkatanpembelarakyat

*** Jom Bicara Isu-Isu Rakyat?. Sila Joint Group Terjah Di https://www.facebook.com/groups/angkaraterjah/