"ANGKARA DEDAH, ANGKARA TERJAH ... BILA SEMUA BUAT TAK KISAH !!. CAKNA DEMI RAKYAT"

Tragedi Go-Kart: ANGKARA Akan Buat Laporan Polis Di IPD Kuantan Esok !


KUANTAN: Susulan kejadian kemalangan Go-Kart yang mengorbankan nyawa dua anak beranak di Indera Mahkota Ahad lalu, NGO Angkatan Pembela Rakyat (Angkara) akan membuat satu laporan polis terhadap penganjur program EIMARace 2016.

Laporan akan dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan pada jam 3.00 petang, pada Khamis, 29 September 2016 ini.


Menurut Penyeleras Angkara, Mohd Shukri Mohd Ramli (foto) berkata laporan polis terpaksa di buat selepas beliau melihat itulah jalan terbaik untuk membongkar segala kelemahan yang berlaku semasa acara itu berjalan baru-baru ini.


"Saya mahu keluarga mangsa terlibat terbela dan mendapat pampasan yang setimpal daripada pihak berkenaan atas kecuaian mereka. Soal alasan demi alasan yang diberikan oleh penganjur itu hak mereka. Katalah apa saja, termasuk mendakwa lokasi kejadian bukan dikhaskan kepada penonton, kawasan larangan dan sebagainya... saya mempunyai dokumen lengkap untuk mengaitkan penganjur atas kecuaian ini.. semua dokumen akan saya serahkan kepada keluarga mangsa sekiranya mereka mahu membawa kes ini ke mahkamah", kata Shukri.


Sementara itu, orang ramai yang ditemui di sini juga kecewa dengan sikap penganjur yang seolah-olah mahu "lepas tangan" dalam kes ini.

"Penganjur wajar bertanggungjawab, dua nyawa manusia sudah hilang. Maka, saya amatlah berharap keluarga mangsa mendapat pembelaan yang sewajarnya. Sikap saling memberi alasan dan menyalahkan penonton, memungkin kes ini bertambah panas dan semakin kontroversi... satu persatu maklumat panas telah diperolehi. Semua dokumen ini akan saya serahkan kepada pihak polis... Benar dakwaan sesetengah pihak bahawa polis sudah menjalankan siasatan kes ini.. namun polis hanya menyiasat insiden kemalangan maut yang berlaku dengan mengambil keterangan daripada kedua-dua belah pihak... Kami mahu keadilan di tegakkan dalam kes ini", tambah Shukri lagi.


Justeru, beliau menyeru orang ramai yang simpati, prihatin dan cakna kes ini untuk sama-sama turun ke IPD Kuantan, petang esok. Sama-sama kita beri sokongan kepada keluarga mangsa terutamanya isteri arwah yang kehilangan tempat bergantung dan anak bongsunya. "Jika kes ini dibiarkan, maka sudah pasti keluarga mangsa tidak akan mendapat pembelaan yang sewajarnya.. Saya akan serahkan bukti-bukti kukuh yang mengaitkan kesalahan penganjur tentang aspek keselamatan hingga menyebabkan mangsa terkorban", jelasnya lagi.


"Orang ramai diminta berkumpul di kawasan lapang dan parkir depan IPD Kuantan bermula jam 2.30 petang sebelum beberapa orang wakil akan bergerak ke dalam kawasan balai untuk membuat laporan polis... satu sidang media akan diadakan selepas itu", tambah beliau lagi. #sumber